Więcej kontroli pod kątem przetwarzania danych

150x110

Od stycznia 2013 roku, na mocy porozumienia z dnia 14 grudnia 2012 roku pomiędzy GIODO a PIP, prawidłowość przetwarzania danych osobowych w firmach, oprócz GIODO, sprawdzać będą także inspektorzy PIP (to ponad 80.000 kontroli rocznie), należy zatem przypuszczać, iż znacznie zwiększy się liczba kontroli zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami ustawy.

Kto przetwarza dane osobowe?
Dane osobowe to nie tylko imię, nazwisko lub PESEL – ustawowa definicja danych osobowych jest na tyle szeroka, że w świetle decyzji wydawanych przez GIODO oraz orzeczeń sądów administracyjnych dane osobowe stanowią także adresy e-mail, a nawet numery telefonów.

Należy zauważyć, że niezastosowanie się do przepisów ustawy w wielu przypadkach może oznaczać popełnienie przestępstwa zagrożonego karą nawet do 2 lat pozbawienia wolności (art. 49 ust. 1 ustawy o ochronie danych). Odrębną kwestią pozostaje groźba wymierzenia grzywien przymuszających w wysokości do nawet 50.000 zł (w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji) za niezastosowanie się do decyzji administracyjnej GIODO.

Wykrycie przez wyżej wymienione organy nieprawidłowości w zakresie przetwarzania danych osobowych, może skutkować nie tylko wydaniem decyzji nakazującej zaprzestanie przetwarzania danych osobowych – co w praktyce oznaczać może nie tylko brak możliwości prowadzenia dotychczasowej działalności przez firmę, ale także koniecznością skierowania przez inspektorów GIODO zawiadomienia o popełnianiu przestępstwa polegającego na np. przetwarzaniu danych osobowych przez osobę nieuprawnioną, lub poza trybem przewidzianym w ustawie, co jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych).

Każdy podmiot przetwarzający dane osobowe musi prowadzić dokumentację zgodną z rozporządzeniem regulującym sposób jej prowadzenia

Jak sprawnie wdrożyć dokumentację?

W odpowiedzi na wymagania związane z zasadami przetwarzania danych osobowych, wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzenia określającego szczegółowy sposób prowadzenia tej dokumentacji powstał projekt RBDO – Rejestracja Baz Danych Osobowych.

Naszym celem jest dostarczenie firmom kompletnej dokumentacji związanej z przetwarzaniem danych osobowych, celem naszego systemu dokumentów jest maksymalne ułatwienie przedsiębiorcom wykonania obowiązków, jakie nakładają na nich przepisy o ochronie danych”.– mówi Łukasz Cieniak, Dyrektor Generalny RBDO. - Dokumentacja opracowania przez zespół prawników RBDO, jest przygotowana w taki sposób, aby po jej uzupełnieniu oraz zastosowaniu się do zawartych w niej zaleceń spełnić wszystkie ustawowe obowiązki. Dzięki uniwersalizacji dokumentacji, możemy zaoferować firmom produkt w bardzo korzystnej cenie, więcej szczegółów można znaleźć na www.rbdo.pl . Warto skorzystać z naszych rozwiązań i zabezpieczyć firmę, siebie oraz pracowników przed ryzykiem ponoszenia odpowiedzialności karnej związanej z nieprzestrzeganiem ustawowego trybu przetwarzania danych osobowych – podkreśla Łukasz Cieniak.

RBDO zapewnia kompleksowe uregulowanie obowiązku posiadania dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych. Dokumentacja oraz instrukcje zostały przygotowane przez specjalistów – prawników i praktyków zarządzania przedsiębiorstwami, dzięki czemu gwarantują z jednej strony prawidłowość merytoryczną, z drugiej natomiast – czytelność oraz praktyczną funkcjonalność . Z ofertą można zapoznać się na stronie www.rbdo.pl